مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21063 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

كسي كه در شرايط گناه قرار دارد چه كند كه بتواند بر هواي نفسش غلبه نمايد؟



عالم محضر خداست، در محضر خدا معصيت نكنيد.حضرت امام خميني(

انسان در لغزشگاههايي كه در پيش روي خود در طول حيات دارد براي اينكه روسفيد بيرونبيايد، بايد به جهاد با نفس بپردازد. در حالي كه علم داريم كه خداوند ناظر بر اعمال ماست و ما در محضر او هستيم، و اين علم ما را از انجام گناهان باز نمي دارد، علت اين است كه اين علم به ايمان نرسيده است. بنابراين بايد درصدد اصلاح خود و تحصيل ايمان برآييم. ارتباط با خدا از طريق ذكر، عبادت و دعا سبب تحول دروني در انسان شده او را از لغزشگاههاي گناه و معصيت مصون مي دارد. راه حل كلي كه در مواجه با گناهان توصيه مي شود تقوي مي باشد. تقوي از وقايه به معني نگه داري است، و در روايات تقوي عبارتست از : حفظ نفس از مخالفت اوامر و نواهي حق و تبعيت از رضاي او. چون شما گناهي را كه در مواجه با آن هستيد ذكر نكرده ايد، نمي توان بطور موردي و خاص صحبت نمود، زيرا هر گناهي، علاج خاص خود را دارد. مثلاً كسي كه زياد خشمگين مي شود و بر اثر خشم به ديگران ظلم مي كند و خانواده اش از او در اذيت و آزارند بايد راههاي علمي و عملي علاج اين مرض و خلق زشت را بشناسد و درصدد درمان باشد. و يا كسي كه دچار گناه ريا، عجب و تكبر است، بايد مراقبه خاص اين گناهان را انجام دهد. و يا كسي كه در معرض گناهي كه از شهوت و غريزه جنسي سرچشمه مي گيرد بايد با پناه بردن به خدا و پاك دامني خود را حفظ كند.

اما به طور كلي براي حفظ خويش از گناهان در شرايط معصيت اين چند نكته انشاءا... مفيد است :

1.پناه بردن به خداوند و تكرار اعوذبا...من الشيطان الرجيم يا تلاوت سوره هاي معوذتين (قل اعوذ برب الناس، قل اعوذ برب الفلق)

2. تكرار مكرر ذكر صلوات كه به فرمودة حضرت آيت ا... بهجت منهدم كنندة گناهان است.(1)

3. تكرار همراه با توجه آيه شريفه هوالاول و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بكل شيء عليم.(2) كه سفارش حضرت استاد فاطمي نيا مي باشد. و مخصوص مقابله با شيطان در حالتي است كه شيطان با تمام قوا و نيروي خود به جنگ انسان مي آيد.

البته بايد توجه نمود كه ميدان جهاداكبر سخت تر از جنگ ظاهري يا جهاد اصغر است. همچنانكه براي پيروزي در جنگ و عمليات از قبل برنامه ريزي مي كنند و نقشه هاي لازم را طرح مي كنند و امكانات مورد نياز را تهيه مي نمايند براي پيروزي در جنگ با شيطان نيز بايد قبل از موقعيت گناه تدابير لازم را انديشيد و امكانات مورد نياز در جهاد اكبر را فراهم كرد.

قابل ذكر است مي توانيد از طريق ذكر موردي گناه مورد نظرتان، اطلاعات بيشتري از طريق اين مؤسسه، دريافت نماييد، و يا اينكه مراجعه به اساتيد اخلاق نموده و با آنان در اين رابطه مشورت كنيد.مطالعه كتب اخلاقي در اين زمينه، مانند كتاب گناهان كبيره شهيد دستغيب و ... بسيار مفيد مي باشد.

با آرزوي موفقيت براي شما و التماس دعا.











































منابع و مآخذ :

1. كتاب نكته هاي ناب از آيت ا...بهجت، ص70

سوره مباركه حديد /آيه3

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.